Tammikuinen tervehdys Suomussalmelta!


Suomussalmen varhennetun englannin opettajat ovat kokoontuneet tähän mennessä kaksi kertaa keskustelemaan kahvikupposen ääressä. Tapaamisissa on vaihdettu kokemuksia, kerrottu onnistumisista ja haasteista. Keskustelussa nousi esiin ryhmien erilaisuus - se mikä saa oppilaat innostumaan toisessa ryhmässä ei toimi taas toisessa ryhmässä. Opettajan kannattaa kuunnella etukäteen huolella esim. tunnilla soitettavat youtube-videot jotta voi varmistua niiden tasosta ja sopivuudesta. Koska meillä ei vielä ole omaa varhennetun englannin materiaalipakettia, opettajat ovat toistaiseksi käyttäneet muun muassa Ikaalisten ja Pirkanmaan tuottamaa aineistoa. 

Kokemusten kautta on todettu parhaiten toimivaksi opetustuokio, jonka pituus on noin 20 minuuttia. Koska meillä ei vielä ole omaa konkreettista suunnitelmaa sisältöjen jakamisesta 1. ja 2. luokille ovat opettajat valinneet tuokioiden aihepiirit omista lähtökohdistaan. Päätimmekin edellisessä tapaamisessa laatia suunnitelman aihepiirien jaosta sekä vuosikellon tekemisestä. Sen jälkeen me tutoritkin pääsemme laatimaan Suomussalmen omaa kielipolkua. 

Ensi viikolla menemme koulunjohtajien kokoukseen esittelemään työskentelyämme. On hyvin tärkeää, että koulunjohtajat tietävät hankkeemme sisällöstä ja tavoitteista ja sen myötä pystyvät kannustamaan opettajia ja omalla toiminnallaan tukemaan sen toteutumista. Yhteinen tavoite kaikilla on parantaa opettajien kielipedagogista osaamista. 

Kajaanin VOPS-päivän tiimoilta yksi suurimmista oivalluksista oli, että olemme nyt mukana luomassa varhennetun englannin kielipedagogiikkaa. Siihen sisältyy oikean tiedon hakeminen ja tunnistaminen, se sen vieminen käytännön opetustoimintaan. On tärkeää edistää hyvin käytäntöjen tunnistamista, levittämistä ja vakiinnuttamista. Koulutuspäivän jälkeen omat tehtävät tutorina selkiintyivät, ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!  


Mari ja Soili