Syksyinen tervehdys Lohtajan koululta Kajaanista!
Syyslukukausi on alkanut jälleen kerran vauhdikkaasti ja syysloma lähestyy hurjaa vauhtia. Uutta tässä lukuvuodessa on englannin kieli, jota opiskelemme jo ekaluokalta alkaen.
Alkaneen syksyn aikana emme ole pitäneet pitkiä 45 minuutin mittaisia englannintunteja, vaan olemme oppineet kieltä pienissä tuokioissa muun opetuksen lomassa useana päivänä viikossa.
Mitä olemme oppineet tähän mennessä? Nyt osaamme tervehtiä, esittäytyä ja hyvästellä. Osaamme nimetä värejä ja lukuja. Olemme laskeneet matematiikan tunneilla yhteenlaskuja englanniksi ja liikkuneet lukusuoralla sekä suomeksi että englanniksi. Tuokioissa käytämme paljon pelejä, leikkejä ja lauluja. Tukena opetuksessa meillä on myös sähköinen materiaali. Aamuisin tervehdimme englannin kielellä ja toisessa luokassa käydään läpi päivän lukujärjestys sekä englanniksi että suomeksi. Myös muita työskentelyohjeita annetaan molemmilla kielillä. Voimme siis puhua kielirikasteisesta opetuksesta.
Pienet työtoverimme ovat uudesta oppiaineesta valtavan innoissaan. Kun taululla näkyy päiväjärjestyksessä englannin oppituokio, se saa hymyt huulille ja innostunutta pöhinää luokkaan. Kieli on lapsille tuttu jo eskarista ja opetustilanteissa he puhuvat rohkeasti englantia.
Lokakuun loppupuolella järjestämme täällä Lohtajalla ensimmäisen kokoontumisen toisten opettajien kanssa. Silloin mietimme yhdessä mitä on syksyn aikana touhuiltu ja mitä ajatuksia syksyn kokemukset ovat herättäneet. Tällöin on myös hyvä tilaisuus jakaa ja saada hyväksi koettuja käytänteitä.
Tähän oheen liitämme linkkeineen jaksosuunnitelman, jonka avulla tuokioita voi lähteä toteuttamaan.
Have fun!
Hanna ja Sonja
Jaksosuunnitelma alkuopetuksen englantiin
Alkaneen syksyn aikana emme ole pitäneet pitkiä 45 minuutin mittaisia englannintunteja, vaan olemme oppineet kieltä pienissä tuokioissa muun opetuksen lomassa useana päivänä viikossa.
Mitä olemme oppineet tähän mennessä? Nyt osaamme tervehtiä, esittäytyä ja hyvästellä. Osaamme nimetä värejä ja lukuja. Olemme laskeneet matematiikan tunneilla yhteenlaskuja englanniksi ja liikkuneet lukusuoralla sekä suomeksi että englanniksi. Tuokioissa käytämme paljon pelejä, leikkejä ja lauluja. Tukena opetuksessa meillä on myös sähköinen materiaali. Aamuisin tervehdimme englannin kielellä ja toisessa luokassa käydään läpi päivän lukujärjestys sekä englanniksi että suomeksi. Myös muita työskentelyohjeita annetaan molemmilla kielillä. Voimme siis puhua kielirikasteisesta opetuksesta.
Pienet työtoverimme ovat uudesta oppiaineesta valtavan innoissaan. Kun taululla näkyy päiväjärjestyksessä englannin oppituokio, se saa hymyt huulille ja innostunutta pöhinää luokkaan. Kieli on lapsille tuttu jo eskarista ja opetustilanteissa he puhuvat rohkeasti englantia.
Lokakuun loppupuolella järjestämme täällä Lohtajalla ensimmäisen kokoontumisen toisten opettajien kanssa. Silloin mietimme yhdessä mitä on syksyn aikana touhuiltu ja mitä ajatuksia syksyn kokemukset ovat herättäneet. Tällöin on myös hyvä tilaisuus jakaa ja saada hyväksi koettuja käytänteitä.
Tähän oheen liitämme linkkeineen jaksosuunnitelman, jonka avulla tuokioita voi lähteä toteuttamaan.
Have fun!
Hanna ja Sonja
Jaksosuunnitelma alkuopetuksen englantiin
(Elfi Turpeinen)
1 Tervehdykset
ja hyvästelyt, itsensä esittely
Opittava sanasto ja
fraasit:
Hello. Hi.
Good
morning. Good afternoon.
Good bye.
Bye-bye.
What’s your
name?
My name is …
Aktiviteetteja:
-
Musiikki soi. Musiikin pysähtyessä oppilaat
etsivät lähimmän parin ja tervehtivät/hyvästelevät JA/TAI kysyvät toisiltansa
nimeä.
-
Guess who. Yksi oppilas asettuu luokan eteen
selin toisiin oppilaisiin. Opettaja osoittaa jotakin oppilasta, joka sanoo Hi tai Hello. Edessä oleva oppilas kääntyy ja arvaa, kuka sanoi.
-
Hutchy Butchy. Oppilaat istuvat piirissä
tuoleilla. Yksi menee ulos luokasta. Hänellä ei ole tuolia. Opettaja sanoo,
kuka on Hutchy Butchy. Ulkona ollut oppilas tulee piirin keskelle ja kysyy. -What’s your name. Oppilaat vastaavat
omalla nimellään: My name is… Kun
Hutchy Butchy vastaa, kaikkien pitää vaihtaa paikkaa. Ilman tuolia jäänyt menee
luokasta, ja peli alkaa alusta.
Nettivinkkejä https://avaimiakielirikasteisuuteen.files.wordpress.com/2018/03/how_are_you_today_kielirikasteisen_opetuksen_malli_netti.pdf
2 Värit
Opittava sanasto ja
fraasit:
Blue, red, yellow,
green, black, white, purple, brown, orange, pink
I like red.
I don’t like blue.
Aktiviteetteja:
-
Touch
something red. Opettaja sanoo Touch something…
Oppilaat kiertävät luokassa ja koskettavat eri värisiä asioita ja
esineitä.
-
Take a picture. Oppilaat ottavat pädeillä
oikeasti tai käsillään imitoiden leikisti kuvan jostain opettajan määräämästä väristä.
– Take a picture/photo of something red.
-
King of colours. Väripeiliä. Oppilaat seisovat
luokan/käytävän perällä. Opettaja/oppilas luokan toisessa päässä sanoo värin
englanniksi: Red. Kaikki, joilla on
päällään jotain punaista, saavat ottaa yhden askeleen. Voittaja on se, joka
ensin koskettaa opettajaa/oppilasta.
-
Tower of Legos/Blocks. Jokaisella
oppilaalla/parilla on sama määrä eri värisiä palikoita. Opettaja/oppilas on
koonnut tornin ja luettelee, missä järjestyksessä eri väriset palikat ovat.
Oppilaat kokoavat tornit samaan värijärjestykseen. Voidaan pelata myös pareittain.
-
Our favourite colour. Opettajalla on värit
taululla/näytöllä. Kerätään luokan lempiväri. Oppilaat sanovat englanniksi
vuorollaan, mistä väristä he pitävät, opettaja pitää kirjaa. Eniten tykkäyksiä
kerännyt on päivän lempiväri, favourite
colour. Voidaan myös kerätä luokan inhokkiväri.
Nettivinkkejä
3 Numerot
1-10
Opittava sanasto ja
fraasit:
lukusanat 1-10
How many?
Aktiviteetteja:
-
Alkuopettelun jälkeen lasketaan vuorolaskuna,
opettaja sanoo one, oppilaat two, opettaja three jne.
-
Oppilaat sanovat vuorollaan aina seuraavan
luvun.
-
Musiikki soi. Oppilaat kulkevat ympäri luokkaa.
Kun musiikki pysähtyy, opettaja sanoo, kuinka monta pintaa kehosta saa
koskettaa lattiaa. Esim One! Oppilas
seisoo yhdellä jalalla. Oppilas on vain peppunsa varassa lattialla. Five! Oppilaalla on kädet, jalat ja pää
lattian pinnassa.
-
Opettaja taputtaa, koputtaa, napsuttaa jne
muutaman kerran ja kysyy How many?
Oppilaat vastaavat englanniksi. Oppilaat tekevät samoin pareittain tai pienissä
ryhmissä.
-
Pöydillä ja pulpeteilla on eri määrä eri
asioita. Opettaja osoittaa ja kysyy How
many (books)? Oppilaat vastaavat englanniksi.
-
Noppapelejä. Yksinkertaiset Kimble-tyyppiset
noppapelit. Heitetään noppaa ja sanotaan luku. Lasketaan etenemistä
englanniksi. Lisäksi esim fraasit: My
turn. Your turn.
-
Bingo. Oppilaat merkitsevät paperille kolme
numeroa 1-10 lukualueelta. Opettaja/oppilas sanoo luvut englanniksi.
Nettivinkkejä:
4 Koulu-
ja luokkasanastoa
Opittava sanasto ja
fraasit:
Koulutarvikkeita:
a pencil, a book, a rubber, a crayon, a notebook, a desk, a chair, scissors,
tape
How many
pencils?
Can I have
a pencil, please? Here. Thanks.
Aktiviteetteja:
-
Oppilailla on opetellut koulutarvikkeet
pulpetillansa. Opettaja sanoo:
Show me your notebook.
-
What’s missing? Pelataan pareittain tai
ryhmässä. Oppilailla on koulutarvikkeita pulpetilla. Yksi oppilaista ottaa
yhden tarvikkeen pois pulpetilta muiden peittäessä silmänsä. Oppilas kysyy What’s missing?
-
How many pencils? Opettajan pöydällä on useita
koulutarvikkeita. Opettaja kysyy How many
pencils? Oppilaat vastaavat englanniksi.
-
Oppilaat laittavat kätensä selän taakse.
Opettaja/oppilas laittaa käsiin koulutarvikkeen. Oppilaat arvaavat englanniksi.
-
Can I have…? Oppilaat ovat 3-4 oppilaan
ryhmissä. Jokaisella oppilaalla on vain yhdet koulutarvikkeet. Opettaja antaa
kortin (numero ja kuva koulutarvikkeesta, esim 3 + kuva saksista ja 2 + kuva
kirjasta), jossa kerrotaan, mitä oppilaiden pitää kerätä. Tavarat saa vain, kun
pyytää kauniisti. - Can I have a pencil,
please? - Here. - Thanks. Oppilaat pyytävät toisiltansa tarvikkeita yksi kerrallaan
vuorotellen, kunnes ovat saaneet kortin mukaiset tarvikkeet.
Nettivinkkejä:
5 Kiitokset
ja kohteliaisuudet
Opittava sanasto ja
fraasit:
How are
you? I’m fine/good/great. And you?
Thank you. Thanks.
You’re welcome. No problem.
I’m sorry. That’s
OK.
Sorry, I’m
late.
Aktiviteetteja:
-
Oppilaat keksivät ja esittävät ryhmälle pienoisnäytelmiä,
joissa kohteliaisuussanoja käytetään. Niistä voi tehdä myös videon.
-
Oppilaat esittävät pantomiimin tilanteesta. Muut
arvaavat, mitä kohteliaisuusfraasia tulisi käyttää.
-
Oppilaat tekevät julisteen, johon kohteliaisuusfraasi
on myös kirjoitettu.
-
Vettä
kengässä./How are you? Puolet oppilaista ulos luokasta. Luokassa
oleville nimetään heistä parit. Yksi kerrallaan tulee luokkaan ja sanoo yhdelle
Hello. How are you? Jos oppilas ei
ole hänen nimetty parinsa hän sanoo. I’m
fine. And you? Jos nimetty pari on oikea, oppilas nousee seisomaan, nostaa
kädet ylös ja sanoo Fantastic!
Silloin kyselijä saa jäädä luokkaan.
Nettivinkkejä